Onsdag den 6. September, Corpach
Den kaledonske kanal er et
mægtigt bygværk, som sammenkæder rækken af søer, der ligger i ”the great glen”,
den geologiske forkastning, som strækker sig tværs over Skotland SW-NE. Hele
kanalens længde er små 100 km, hvoraf søerne udgør de 65. Den mest kendte er
Loch Ness, som er ca 40 km lang, og kanalen har i alt 29 sluser. Kanalens
bygmester var Thomas Telford, en af den nye tids mænd, som stod for et hav af
vejanlæg, kanaler og broer rundt om i hele Storbritannien, og den blev taget i
brug i 1822. (Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Paul Johnson’s ”the birth of the
modern”.) Kanalens oprindelige formål har, som i øvrigt Kielerkanalen, været strategisk
– man har villet kunne flytte flådefartøjer hurtigt og sikkert fra Nordsøen til
Vestkysten, uden at skulle gå gennem det vanskeligt befarbare Pentland Firth
hele vejen nord om Skotland. Dens strategiske rolle var pga skibstypernes
hastige udvikling i det væsentlige udspillet, da den efter 19 års arbejde
endelig var færdig, men den har haft stor rolle for samfærdslen i Skotland i
1800-tallet.
Neptune's Staicase - oprindelige bygninger, 1820 |
Nå: Formiddagen gik med at komme
fra bassinet indenfor den første sluse op igennem de otte sluser, der ligger lige
i rap som en trappe med i alt 22 m stigning – Neptune’s Staircase. Efter et par
stykker har man fattet manøvren. Vejret bedredes i løbet af formiddagen. Viddet
herovre siger at der er to slags vejr i Skotland – ”wet rain” og ”dry rain” og
at Skotland er uhyre smukt – når man altså kan se det. Planen var at bestige
Ben Nevis, men da vi endelig nåede frem til det punkt på dagsordenen, måtte det
blive en reduceret tur med skilift op ad bjerget, og så gå til fods ned igen.
Der havde hele tiden været skyer omkring toppen, så den fantastiske udsigt, der
skulle være, havde jeg ikke store forhåbninger om at opleve. Derfor renoncerede
jeg, og fik ordnet vasketøj og en tog en tur ind til Fort William. Nogle af de
andre tog op på Ben Nevis, og det gik da hverken værre eller bedre, end at
solen fik varmet skyerne væk ud på eftermiddagen, og de havde haft en storslået
oplevelse. Det er der en ud af ti dage.
Neptune's Staircase - hele rækken |
Storslået var min oplevelse nu
ikke ligefrem, men det var da sjov at se Fort William. Der er et lille
bymuseum, fuldstændig som Viborg, Holbæk, det nu hedengangne Steenstrup og hvad
de nu hedder derhjemme; redskaberne, stofferne, de udstoppede fugle og gamle
våben er bare nogle andre her. Meget betryggende, men alligevel instruktivt. Jeg
var godt klar over, at der havde været en del konflikter mellem den engelske
krone og skotterne, og det er ærligt talt et noget uigennemskueligt forløb,
hvor retten til tronen, den skotske såvel som den engelske, religionen og det
strategiske spil overfor resten af Europa er blevet filtret dygtigt ind i
hinanden. Det må vi få Troels til at udrede en aften. Jeg kan i hvert fald
meddele, at Fort William (og også Fort Augustus, som kommer længere op ad
kanalen) har navn efter en fæstning, som englænderne opførte i forbindelse med
højlændernes revolter i første halvdel af 1700-tallet anført af Bonnie Prince Charlie.
Hovedgaden i Fort William er præget af forretninger med fritidstøj, altså alt
godt til Frede Fritid indenfor mikrofibertrøjer, vandrestøvler og regntøj. Det
er fuldt forståeligt med det vejr, der er her. Men byen er også centrum for al
mulig udendørsaktivitet som mountainbiking (man tager skiliften op ad Ben Nevis
og kører ned ad småstier – hu hej) og kajakroning.
Uglerne tudede i Corpach |
Der er også mange forretninger
med uldprodukter – tweed fra Lewis og Harris, plaider i tartan klan-mønstre og
kilter med hele udstyret (på en eller anden mærkelig måde kunne jeg godt se min
ven Martin i sådan et højlandskostume – øh?!). Tartan vævningerne er helt
forrygende – nogle er smukke, mange grimme, og nogle så fantasifuldt hæsligt
komponerede, at de ligesom kommer ud på den anden side, og er meget smukke. Det
er dog begrænset hvad man ser af tweed. Det er i sin oprindelige form vel
blevet erstattet af al det her fritidstøj. En ældre ekspedient hos Brødrene
Andersen tog sig, da jeg var ung, tid til at forklare mig om tweed, og ikke mindst
vise mig et udvalg af de bøger med tweed-prøver, de havde liggende fra 50’erne
(gad vide hvad der er blevet af den slags?). Hovedparten var helt forrygende
hæslige, og kvaliteterne meget kraftige -
som ekspedienten forklarede det, var idéen med tweed, at landmanden
kunne have en jakke, der holdt tæt i regnvejr, som han kunne bære en mursten i i
hver lomme, og som bevarede faconen, når den var tør igen.
Og ellers en tur på den lokale
pub i – lang snak med en herre, der
havde med dykning på store dybder at gøre; altså den type opgaver, hvor
dykkerne bor inde i tryktanksanlæg i måneder af gangen - "saturated diving". Interessant. På vejen
tilbage til skibet så jeg fuglekonger i flok, der sværmede omkring frugtbuske. Middag
ombord og tidligt i seng. Ugletuden.
Torsdag den 7. September, Corpach – Fort Augustus
Tjenesteboliger fra kanalens renovering i 1913 |
Vågnede i meget ”wet rain”,
morgenmad, og så rengøring af skibet fra for til agter, over og under dæk. Afgang
ved 10-tiden op ad kanalen. Det er vådt og trist, og om formidddagen vurderede
jeg, at der var nok på dækket til at klare manøvrerne, og sad lunt og tørt nede
i salonen’en med den store petroleumslampe tændt, og ordnede løse ender, og
skrev på dette. Senere på dagen blev vejret noget bedre, og da vi gik gennem
Loch Oich var det blevet nogenlunde. Der fulgte en del kanalsejlads, og i lange
stræk var der store træer helt ned til bredden – alle spor af pramdrager-stier
er væk i dag. Vi passerede adskillige drejebroer og mindre sluser. Alle smiler
og vinker til os, når de ser det smukke skib, og sejltosser og bolværksmatroser
tager billeder. Loch Oich var kanalens højeste vand, og herefter begyndte
nedstigningen mod Nordsøen. Vi sluttede dagens sejlads med en slusesekvens med
fem bassiner i Fort Augustus. Her er et museum om Nessie – ejendommeligt med et
museum om noget, som ikke eksisterer. Det minder mig lidt om den sten i
Trundholm Mose, der fortæller af 200 m derfra blev Solvognen fundet – en
non-event i særklasse. På pub og spise, Lagavulin, øl, dart og billard
bagefter. Vi er ikke blevet bedre, kan det konstateres.
Fredag den 7. September, Loch Ness – Inverness
Loch Ness |
Castle Urquhart |
Sov til ni, ein bisschen
Kopfweh. Bad og så afgang ud på Loch Ness. Dejligt vejr – eller der var i hvert
fald blåt på himlen. Festlig sejlads med F-18 fly pibende på langs ad søen i
lav højde. Kaffe og chokolade på dæk. Cadbury’s den lilla med nødder og
rosiner. Det er stort set første gang, at turen har nærmet sig den beskyttede
sejlads, vi kender hjemmefra – ikke noget med et stort og brutalt Atlanterhav,
som sætter grundstemningen med fri indblæsning fra Amerika. Vinden atter agter,
vi satte fokken og gled op til Castle Urquhart, hvor vi lagde til ved en lille
bro og gik i land. Det ligger uhyre pittoresk på et lille forbjerg ud i søen,
og her myldrede med turister, så det slet ikke var til at komme frem. Ikke
underligt at golf oprindeligt er et skotsk spil; de har simpelthen en ting med
plæner her: Alle grønne arealer indenfor monumentområdet er omhyggeligt
tættrimmede – det er underligt uvant; helt i modsætning til karskheden fx ved
anlæggene omkring Kalø, Hammershus eller Dannevirke med deres lange græs. Det
bliver ligesom alt for friseret. Frokost her og så videre gennem den lille
kanal, der forbinder Loch Ness med Inverness. Vi håbede at nå helt frem til
Inverness den dag, men den næstsidste bridgekeeper var gået hjem, da vi kom
frem. Vi lagde til, og håbede at komme gennem broen inden myldretiden, måske
allerede kl 0700. Kedeligt sted at fortøje den sidste aften. Poul Anker
brillerede med bullerbæs af fryserbundfald, det var himmelsk. Spritskabet blev
endegyldigt tømt, og så tidligt i seng.
Lørdag den 8. September, Inverness – Aberdeen
Roselina ved Castle Urquhart |
Tidligt op og komplet
hovedrengøring af hele skibet; fribord vasket, dæk, alt over og under dæk
tørret af med våde klude, køjer ud og støvsuge, frostbokse og viktualiekasser,
selv vask af skibets viskestykker, klude og håndklæder blev der tid til; sågar
under dørken blev der støvsuget. Alt imens vi ventede på brovagten, som først
var kl 0830. Men vi var vel forberedte – på forkant med rengøringen. Vi kom
igennem, havde en kort kanalsejlads, og så gennem de sidste fire slusekamre,
inden vi løb ud i marinaen, som ligger bag ”the sea lock”. Stor kedsommelig
marina. Der var et enkelt hængeparti med rigningen, muligvis et resultat af vor
voldsomme slasken med rigningen, da vi lænsede mod Isle of Man, muligvis
afstedkommet at balladen med bomdirken ved anløbet af Tobermory: Bagbord
øverste salingshorn på stormasten gabte for, og var løs. Jeg tror at det bare
lige så stille var kommet af sig selv. Det var noteret og diskuteret, og var et
problem, hvis løsning lå udover hvad jeg kunne byde ind på. Ukuelige Poul Anker
gik til vejrs i bådsmandsstolen med en pøs med værktøj. Jeg tror det var ham
inderligt imod, ikke at aflevere skibet fuldt funktionsdygtigt. Med Carsten som
back-up ved filebænken i maskinrummet, var det blevet mit indtryk, at intet
problem ombord var uoverstigeligt. Poul Anker tilbragte fire stive timer i
bådsmandsstolen med en række fyndige kommandoer til dæk, herunder hejsen mange
forskellige værktøjer op og ned i liner, og ved mellemkomst af ornepik og en
række andre unævnelige værktøjer i maskinrummet (med samt en taxatur til den
lokale rigger, som var uhyre velvilligt indstillet, især i betragtning af at
eftermiddagen bød på landskamp for Skotland), lykkedes det da også. Stor
succes.
en sailor går i land |
I mellemtiden var jeg og enkelte
andre ikke-tekniske typer draget af, for at få en fornemmelse af Inverness på
to timer. Synd og skam ikke at kunne ofre den mere, for også den virkede, som
om at det var en by, der fortjente mere opmærksomhed. De gader jeg nåede at se,
viste en provinsby i to etager med arkitektur af meget god kvalitet; i centrum
et kompleks af gader med bygninger i fin victoriansk klassicisme. Jeg har
forstået det sådan, at der er rigtigt mange britiske provinsbyer (i flæng
Manchester, Liverpoool, Edinburgh, Bristol, Bath, Portsmouth osv), som har
været vanvittigt rige ift hjemlige forhold, og har rigtig meget
arkitekturhistorisk interessant at byde på. Skal man sammenligne med danske
provinsbyer, er det meget beskedent, hvad der er at byde på. De engelske
provinsbyer har simpelthen været nogle af verdens centre dengang. Se fx Ellings
bog ”klassicismens fyenske borgerhuse” – det er groft sagt en hoben usle men
charmerende rønner i sammenligning. Vi skulle afsted kl 14 med taxa-bus til
Aberdeen for at nå flyet hjem til København. Det var alt sammen blevet aftalt
aftenen inden, og alt skulle være såre godt. Så vi var helt klar; skibet rømmet
og bagagen linet op på kajen, da det hjemgående hold overtog Roselina, for at
sejle hende over Norsøen til Thyborøn, og så videre gennem Limfjorden til Egaa,
hvor hun har hjemme. Der havde indfundet sig et formidabelt højtryk, med vind
fra SW drejende S, så jeg var noget misundelig efter lavtrykket, som havde
fulgt os fra Scilly Isles til Hebriderne. De må være midt Nordsøen her Søndag
aften, og har givet en smuk tur.
![]() |
Fornem provins-arkitektur i Inverness |
Men så var der lige det med
taxaen. Her gik det galt. Meget galt endda. Den dukkede rettidigt op, og
chaufføren, iført dråbeformede spejlglasbriller, kunne med slet gedulgt
skadefryd berette, at turen til Aberdeen ikke tog, som oplyst af hans selskab,
1½ men 2½ timer. Jeg sad bag ham i bilen, og noterede mig, at på hans
taxaførerbevis, som sad i solspejlet, lignede hans billede en knödel med to
knappenåle for øjne. Tillige virkede han rent ud sagt dum. Han var dog
indstillet på at nå det, og han var også bestilt betids, så vi havde noget tid
at løbe på. Vi kørte således noget pressede, men i rigtigt smukt landmandsvejr
ud ad Banffshires smukke veje gennem høstlandskabet, indimellem i kø bag
forskellige imposante høstredskaber. Og så var der trafikuheldet. Heldigvis gik
det os forbi, men hovedejen var blokeret, så vi måtte om ad småvejene. Og
chaufføren anede ikke hvor han var. Han havde hverken kort eller GPS. Der
spildte vi rigtig meget tid. Der blev handlet på situationen, og SAS var så
flinke at holde flyet tilbage i 10 minutter, men vi nåede det bare ikke. Så der
stod vi slukørede i Aberdeen lufthavn, 20 min før flyet skulle gå, og vi kunne
bare ikke komme med.
Vi diskuterede den ene og den
anden måde at komme hjem på, og konkluderede at det ikke kunne lade sig gøre
uden en overnatning i Aberdeen. Margaret Thatcher-typen ved SAS-skranken viste
sig, da det kom til stykket, meget hjælpsom (selvom Poul Anker indledte med
f-ordet), og fjongsede os en rimelig indkvartering på et lufthavnshotel. Det
mindede om Koppels KUA, og får Kastrups Hotel Bel Air til at virke nærmest
arkitekttegnet. Efter et par timer på computeren, fik vi ambligeret en tur via
London Gatwick og så med taxa til Stansted, hvorfra vi fløj til Sturup. Og så
fra Sturup med bus til Københavns Hovedbanegård.
Søndag den 9. September, København.
På hovedbanen sagde vi så alle
farvel, og jeg traskede hjem med min taske på nakken. Carsten hævder at have
gemt en Lagavulin, vi skal drikke til sommer. Jeg glæder mig. Hjemme var alt
shipshape a la Poul Anker, og de andre på Anholt. Katten var sulten og kælen,
Line har malet et af ungernes værelser, men her er underligt tomt. Har pakket
tasken ud; det hele lugter af båd på den rigtige måde. Ærgerligt at jeg missede
min søndag i ophøjet ensomhed i slåbrok, men sådan går det. Har pakket ud og
glæder mig til at Line og ungerne er hjemme igen.
Konklusioner? Lykkelig over at
min kloge kone prikkede til mig, så jeg kom afsted. Båden? – tjah, inden vi gik
i rum sø, kunne vi have brugt en dag på en trekantbane på at øve manøvrer, og
sikre at alle havde forstået alt, så skarpe situationer (men dem var der nu
ikke mange af), på forhånd var afmonteret. Roselinas koncept er på mange måder
en RORC cruiser/racer fra 1960 – langkølet og altmodisch. Hun er et smukt skib,
der får velhagsytringer overalt, hvor hun kommer frem. Det havde nu også været
sjovt at gøre rejsen i fx en Swan 57, der er mere sikkert letstyret og livlig,
og som skærer højere. Det havde måske også været rart, at kunne styre fra en
mere beskyttet position, uden at der ligefrem skulle gå motorsejler i den. Men sikke en fantastisk tur det har været. Det har været vildt spændende at være i et sejlfarvand med så stort format, og at opleve rigtig havsejlads i et så stort fartøj, og det
har givet mig mod på at oplevet meget mere af den slags. Det har været
instruktivt at håndtere så svært grej, og at arbejde med så stor en sejlføring.
Kulingen fra Scilly Isles til Isle of Man havde vi også fint klaret i en
35-fods, omend med mere drama – afstanden mellem søerne ude på det store hav er
langt mere velivillig overfor skib som gaster, end den er i Kattegat - hvis man har maven i orden. Og
jeg har lært, at der er mange, der er slettere stillet end jeg er, hvad det
anbelanger. Er jeg frisk på en ny tur? Ja for Fanden! – rundt Svalbard eller
gennem Magellan-strædet (der skal lige lidt mere termo-undertøj og en
regederlig offshore-jakke til!); skibet kan hvad som helst, og jeg er på. Måske
familien kan lokkes med på en Limfjordstur, sådan ligesom for at få dem i gang?!
Tak til Roselina, Poul Anker og
alle de andre, der var med, med samt ikke mindst ejerkredsen bag Roselina.
Slut på historien. Følg med i
det fortsatte eventyr på www.roselina.dk .
End key.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar