Weymouth – Scilly Isles
Det er simpelthen herligt det her!
Roselina er med sine 65 fod virkelig en stor båd. Stor – og
tung og langkølet. Det er god nok noget andet end at fise rundt i Tages drage
og lave lækre manøvrer ude på Sundet. En stokkonservativ træbåd, 26 år gammel
og med kraftig ”Svanen-og-Thyra”-inspiration. Helt simpel, mahogni på eg,
teakdæk, ingen varme, selvstyrer, bovpropeller og heller ingen elektrisk ditten
og datten – WYSIWYG. Og MEGET køn og fornemt holdt – alt er absolut shipshape
og til at bruge og til at vedligeholde. Motoren er fx ikke bygget ind under
et-eller-andet motorhjelmsformet plasticpanel, der åbner sig med hydrauliske
pumper – nix, her er et stort maskinrim med to rødmalede 80HK Ivecomaskiner,
generator, arbejdsbænk og plads til at komme rundt med smørekanden. Rutiner om
bord er fornuftige og velafprøvede efter de første 107.000 mil, alt har sin
plads og er ikke særligt lystsejleragtigt
– der er ikke noget Rungsted Havn her. Poul Anker tusser rundt i sit arbejdstøj
fra Anholt-færgen og Carsten flanerer i Farvandsvæsenets outfit.
I kan se mere om skibet og hvor vi befinder os lige nu på www.roselina.dk
![]() |
Weymouth Old Harbour |
Jeg gik ombord Tirsdag formiddag, men først Onsdag
eftermiddag kom de sidste, som skulle med. Vi er ni voksne og en pige på otte. Weymouth
er en af de store lystbådehavne på Sydkysten, men pga bådens størrelse ligger
vi sammen med erhvervsfartøjerne, i den yderste del af havnen. Her er masser af
måger, der bliver losset fisk og det er ikke mere nostalgisk tilbageførsel, end
at jernbanesporene stadig ligger i asfalten. Lige omme bag kajgaden ligger
”Guildhall”, den afventer tilsyneladende restaurering. Bygget i portland-sten
med ioniske søjler i fornem, sprød klassicisme, vel stærkt inspireret af
Smirke’s British Museum, fremstår den som en herre i kjole og hvidt en
morgenstund i Nyhavn 17.
![]() |
Bli'r det værre? |
På havnekontoret er de nærmest karikeret engelsk-venlige –
der er ingen ende på hjælpsomheden. Vi brugte tiden på at proviantere til den
store guldmedalje fra Tesco’s tørvare og rodfrugthylder, og kørte godt fem
indkøbsvogne ned til båden. Alt blev stuvet, så det er aldeles sporløst
forsvundet under dørk, i kistebænke og alle de sære hulrum, der er tilgængelige
i sådan et skib. Besætningens sejlerfaring er noget blandet, så vi afgik først
kl 6 Torsdag, for ikke at ligge og rode rundt ude i Kanalen midt om natten.
![]() |
Guild Hall |
Vi rundede Portland – ja, det er der, den sandstenen vi
kender fra London er brudt, og ja, det er det sted, der gav navn til cementen –
og gik vestover. Jeg har aldrig før sejlet i farvande med tidevand som her –
lige nu 4m. Sejladsen skal planlægges ift til det; der er ingen grund til at
bede om tre knobs modstrøm, hvis man kan få den med i stedet. I lodsen er der
vist, hvor strømskel og hvirvler står, men vi fik uforvarende fedtet os ud i en
ordentlige ”race”, og det skal man have respekt for – også i en 65-fods båd.
Grim, høj skæv og uforudseelig sø fra alle kanter – det var bare om at komme
væk igen.
Langt den overvejende vindretning på denne årstid er lige i
næsen, hvis man skal WSW, og denne dag var ingen undtagelse. Vi havde planlagt
et par dages sejlads på kryds og foran for tværs for at komme til St Mary /
Scillly, men vinden skrallede. Det er en temmelig tung båd, det her, så der
skal luft til, hvis den skal gå mere end fire-fem knob, selv med genua og mesan.
Jern-genuaen blev sat, og kursen sat mod Prawle Point, hvor i øvrigt James og
Kate har sommerhus.
Portland i dagningen |
Der er lavet vagthold og –planer, og Poul-Anker er uhyre
venlig og instruktiv. Altså ikke når det skal gå stærkt, så fejler
temperamentet ikke noget, men alt i en ordentlig tone. Tre hold á tre mand,
fire timer hver i dagtimerne og tre timer i nattetimerne. Dvs at vagterne
”ruller” en gang i døgnet, og der er rigeligt med frivagter, og at tørnen i
byssen går på omgang. Det er superspændende med alt det elektroniske
navigationsgrej og kommunikationsudstyr, ikke noget med at ligge og pejle alle
mulige landkendinger, kigge i radar eller stå og blafre med en sekstant. Der
skulle være fine muligheder for at lære at alt muligt, og jeg har da også taget
nogle af bøgerne fra mit yachtskipper 3-kursus med – de, jeg ikke synes, jeg er
mest stiv i, og som skal genopfriskes. Det ku’ være jeg skulle se endelig at få
taget den eksamen …..
![]() |
Prawle Point - Devon's sydligste |
Dagen gik med blandet sejlads, krydsben og motorsejlads, men
ud på natten luftede det. Vi rundede Lizard Point kl 0345, og kunne falde af på
halvvind. Vi må have ramt en af de pokkers strømhvirvler, for pludselig styrede
båden den ene og den anden vej – det var som at køre på glatbane om natten uden lys på.
Det kom vi endelig ud af, og nu gik det, med god fart og tiltagende vind, ud i
Atlanten. Da vi passerede Land’s End var der store, lange dønninger, og
dagningen kom med 16 m/sek, bølger med skumtoppe, regn og hagl. På med linerne.
Og så foldede Rosalina sig ud på en helt anden måde. Det store, tunge skrog
reddede sig smukt i søen, og jeg skal hilse og sige, at det er en skøn
fornemmelse at styre en 65-fods båd i hård vind med bølger på den størrelse –
det er simpelthen det den er lavet til. Igen – det er altså noget andet end at
ligge og suppe rundt i de hjemlige farvande. Også fordi man ved, at hvis man
fortsætter ligeud er næste stop Amerika. Her skulle have været nogle barske billeder, men desværre var det altså bare ikke kamera-vejr!
Av-av, godt jeg ikke er en af dem ombord, der har det værst
med søsyge. Der skal alligevel en del viljestyrke og humør til at gennemføre sådan en tur med brækposen klar, men det skorter
det ikke på.
Jeg styrede hele vejen ind til ankerpladsen i St Mary’s
Harbor på Scilly Isles. Det er en smal sag at navigere med kortplotter og GPS,
men det er sgu alligevel spændende – ind ad en smal rende med forrevne klipper
på begge sider, spejde efter bøjer i ringe sigt – der er meget der kan gå rigtig galt.
Jeg vil prøve at få lidt mere med fra Scilly Isles – men det
bliver næste gang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar