Fredag den 31 August kl 1000, Irske Hav
 |
Poul Anker til vejrs |
Så er vi atter på søen; kastede los efter morgenmad, og går
nu nordpå fra Douglas på Isle of Man. Først til en rende gennem revet nordøst
for øen, så vestover klar af Mull of Galloway, og så nordover gennem farvandet
mellem Irland og Skotland, North Channel. Vi er stadig i læ af øen, og går for
motor. Sigtet er godt, og når vi er klar af Man’s nordspids skulle der komme
12-14 m/sek fra SW, så det skulle blive en helt perfekt tur på ca 24 timer.
Vi ankom til Douglas sent Mandag aften efter at have
udsejlet 258 mil på 36 timer, og fik anvist en sølle plads i yderhavnen, hvor
der var dybde nok til at vi kunne flyde ved lavvande. Inderhavnen, som har
sluser var ikke uddybet for nylig. Så i de tre et halvt døgn vi har ligget her,
har der været vagt døgnet rundt til at passe fortøjninger. Jeg sjusser
tidevandsforskellen til seks meter, størst i går ved fuldmåne, så der har
skullet slækkes og totnes mindst hver anden time.
 |
Sejlmagerarbejde |
Tirsdag formiddag gik med klargøring af skib. På dæk kunne vi
konstatere at mange af storsejlets slæder i mastesporet var rusket itu, de
måtte ud og erstattes. Nogle extra blev bestilt fra fastlandet, og så ellers
frem med sejlmagerværktøjet. Under dæk blev alt vasket, tørret og luftet,
lakerede flader over og under dæk tørret af osv. Stor fælles frokost på dæk, og
så på opdagelse i Douglas – som ikke er noget særligt. Den er hurtigt
overstået. Tøj til renseri og andre af den slags ærinder. Ud at spise om
aftenen på restaurant, billard og bajere bagefter. Damerne vandt til deres
højlydte og (helt bogstaveligt talt) udelte fryd i pool, og så hjem og dodo.
 |
Frokost efter klart skib |
 |
Rushen Castle |
 |
Rushen |
Øen har meget smukke landskaber – bjerge, der ruller afsted
gennem terræn’et i op til 6-700 meters højde og stejle klippeskrænter i havet.
Først og fremmest var hele Man-oplevelsen præget af TT-løbet (Tourist Trophy),
der er et mekka for motorcyklister fra hele verden, og har lange traditioner
bagud. Det køres på offentlig vej, som afspærres i de 14 dage begivenheden varer
– altså noget i stil med Classic Grand Prix i København, bare på en helt anden
skala. Så der er motorcykler overalt med samt deres læderklædte ejermænd. Fra
de nyeste hotte BMW’er og Ducatier til Matchless og Velocetter.
Turismeindustrien er stærkt præget af begivenheden, som vel er ”Øens Event”, og
den har en stærkt teknologi-nostalgisk vinkling – lige noget for teknisk
anlagte typer, af hvilke vi har et par eksemplarer ombord. Der er fx bevaret en
række jernbanestrækninger, der betjenes af de oprindelige damptog, og ligesådan
med sporvogne. Det er lige noget for gutterne her, så Onsdag var vi afsted med
damptog (med Lumbye i baghovedet) og Torsdag med sporvognsbanen.
 |
The keep, Rushen |
 |
Gotisk sandstensoverligger |
Onsdagsturen gik til Castletown i øens sydende, hvor Castle
Rushen ligger. I toget delte vi kupé med en dame, som meget elskværdigt
besvarede vore spørgsmål, og som endda havde haft sin barndom på slottet, hvor
hendes far havde været forvalter. Hun besvarede venligt og beredvilligt vore
mange spørgsmål. Slottet er i sig selv et interessant bygværk, men det er også
meget interessant, fordi det aldrig har været i alvorligt forfald. Det har
været i brug siden opførelsen, først som bolig og borg, siden til officielle
funktioner og sidst fængsel, inden det blev åbnet for offentligheden. Det er således
en helt anden situation end fæstningen i Turku, som jeg besøgte i Maj – den er smukt
og meget poetisk istandsat, men stramt styret efter arkitektens kunstneriske
øje, snarere end en mere narrativ synliggørelse af bygværkets udvikling gennem
tid. Castle Rushen har gennemlevet en udvikling fra det oprindelige voldsted
med palisader i træ, opført af vikinger, og videre til borg i sten opført af
kongerne af Man ca 1300. Et skoleeksempel som vi kender fra Banister Fletcher,
med en vældig fem-etages ”keep” og ringmur. Uden at utydeliggøre denne
oprindelige struktur, er der senere blevet bygget til og suppleret med
funktioner. Det sidste addendum er fra ca 1750, og er holdt i samme sten som det
øvrige anlæg, som hele vejen igennem er i samme sandsten.
Elisabeth foldede sig ud med en middag på højt niveau. Det
skal i øvrigt retfærdigvis siges, at når vi er i søen, er Poul Anker virkelig
god til at gå ned og skramle med gryderne en halvtimes tid, for så at servere
en lækker ret, der kan indtages i søgang med ske, og som man bliver dygtigt mæt
af. I hvert fald i rejsens begyndelse var han den eneste der kunne, men nu er
vi flere der har fået søben.
 |
Castletown, lavvande |
Det er i øvrigt blevet betydeligt koldere, og jeg ærgrer mig
over at jeg i sidste øjeblik tog mit vinter-løbetøj op af tasken – det havde
været rart at have som inderste lag nu. Jeg har måttet købe vintersokker,
termo-underhylere og en kraftig fleecetrøje á la Frede Fritid. Men den er varm
og rar at have på, og den tørrer på nulkommafem. Jeg må også have mig nogle sejlerhandsker;
nattevagterne er kolde med våde fingre.
 |
Castletown. For en gangs skyld en motorbåed der duer! |
Onsdag hen under aften havde jeg en 16km løbetur sydpå fra
Douglas ad kystvejen. Kysten er dramatisk med stejle bjergsider direkte ned i
vandet, en sjælden gang afbrudt af små vige. De ældre huse er alle modellen med
skorstene i gavlene, ofte i to etager, lagt underligt uformidlet som isolerede
klodser i landskabet, nogle gange med stendiger omkring. Store dele af
landbrugsarealet er inddelt af diger i ganske små marker, og deres alder er
uvis. Det forlyder at da vikingerne erobrede øen, overtog de simpelthen
skellene fra kelterne!
 |
Mt Snaefell |
 |
Der ordnes muslinger på kajen |
Torsdag tog vi sporvognen – eller som det hedder her
”electric railway” -- til Laxey, nord for Douglas. Det var meget koldt, og for
at sætte trumf på brød motorvognen sammen (den var fra 1905), og det trak pinen
endnu længere ud. I Laxey skiftede vi til ”mountain railway” (endnu en
sporvogn), som fortsatte til topppen af Snaefell, det højeste bjerg på øen. Det
kræver ikke den store etymologiske indsigt at se hvorfra det navn har sin
oprindelse. Her er generelt en stor veneration for den nordiske påvirkning og
egenart, tilsyneladende uden at være i konkurrence med den, der er for den
keltiske. Manx (adjektivet til Man) keltisk er åbenbart tættere på det skotske
keltiske en det walisiske, men er dog uddødt som ”first language”. Ikke desto
mindre er officiel skiltning tosproget. Turen op til bjergtoppen var meget
flot; op gennem en lang dal, hvor vi tydeligt så de allestedsnærværende
ældgamle markskel samt indgange og gamle hejsetårne til nu nedlagte bly-, sølv-
og tin-miner. Vejret var med os – det var helt klart og koldt, og man kunne se
vand hele vejen rundt; ret imponerende, da øen trods alt er 50 km fra nord til
syd. Irland i vest, Skotland i øst – storslået!
 |
Ellen, bygget i Langør, nu af Belfast |
I løbet af dagen havde tidevandsforskellen været så stor, at
det var en akrobatisk øvelse at komme ombord og gå i land. Elisabeth var blevet
ombord hele dagen, dels for at passe fortøjninger, dels for at pusle om gryder
og læse. Hun og Poul Anker havde aftenen før krejlet sig til nogle krabber og
fire blåhummer, og dem var der blevet kræset om. Det blev til toast med
krabbesalat og paella med hummer og krabber. Meget ambitiøst og meget vellykket
uden videre anledning. Efter middagen begyndte fiskerne at komme ind og losse på
kajen ved siden af os; sæk efter sæk med kammuslinger blev hevet op. Det var
ikke de meget store kammuslinger vi som regel får hjemme, men nogle mindre og
langt mere delikate. Der var godt humør over hele linien, og vi fik en halv sæk
foræret. Og så blev der ellers gort muslinger klar på kajen, så de kunne fryses
ned og bruges de næste dage. Den sidste båd der kom ind hed såmænd Ellen og var
fra Belfast. Dens linier var underligt hjemlige, og det viste sig at den da var
bygget i Langør. Der er åbenbart bifangst af det ene og det andet, som ikke
regnedes – ”do you want some fish?! – Yes please!”. Og vi fik foræret en pose
blandet pighvar, rødspætte, hvilling og rødspætter. Og så åbnede vi nok en øl,
og gik i gang med at gøre dem klar, og var først færdige ved midnat. Det var så
det gode ved at ligge det elendige sted!
Lørdag den 1. September, Port Ellen, Islay
 |
Norpå fra Isle of Man mod Ramsey-strædet |
Fin sejlads fra Douglas om morgenen. Vi havde vagten fra 14-18, dvs at man står for
middag inkl oprydning. Allerede kl 16 gik jeg fra på dæk, og afførte mig
olietøj og yderste varmelag. På sådan en tur ligger de, der ikke er på vagt, og
døser og læser i deres køjer; i hvert fald kunne jeg rumstere frit i salon’en.
Jeg slog brød op og lavede middagsmad, ”penne alle vongole” med kammuslinger og
hvillinger fra i aftes i hvidvin osv. Salat af spidskål. Utrolig dejlligt at gå
og tilberede et godt måltid i den meget rummelige salon, i søgang langt fra
alting i den der lilleverden. Desværre var der dårligt sigt og byger, så Ramsey
Strait mellem Irland og Skotland, som kun er 11 mil bredt, fik vi ikke set
meget af. Også Mull of Galloway skimtede vi kun, men det vi så, så dragende ud.
Vi anløb Port Ellen kl 0215 uden videre begivenheder – lykkeligvis ved en
pontonbro. Det viser sig så, at her er tidevandsforskellen kun 60 cm …. det
fænomen må vist studeres nærmere. En øl og i seng.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar